Eten en drinken

2 augustus 2010 - Lourenza, Spanje

Het thuisfront hoeft zich geen zorgen te maken, we eten soms wat veel en vooral echt lekker. Ondanks de forse inspanningen hoeven de broekriemen nog niet aangehaald te worden. Telkens proberen we lokale produkten te krijgen wat niet altijd lukt, maar het alternatief blijkt altijd prima te verteren!

Wat voorbeelden: een stevige pot is Fabanas oftewel grote witte bonen in een rode lekkere saus met geroosterde bloedworst, chorizo, brokken rund- en varkensvlees. Goed voor de herfst en de winter, maar ook voor uitgehongerde pelgrims.

Natuurlijk hebben we van de geroosterde Sardinas genoten, tonijn (Tuna of Bonito) in lekkere sausjes, perfecte mixed salads zelf aan te maken met olijfolie, azijn, peper en zout, Arie heeft gespeurd naar zoiets als kleine gefrituurde visjes, die je als een soort knabbeltje kan eten. Ik geloof dat ze Paronchas heten; we hebben ze uiteindelijk genuttigd maar ze leken wat meer op kleine sardinas of asjovis. Te noemen zijn ook de brokken gebakken knoflookkip (Pollo ajillo) en voor de lunch heerlijk gevulde broodjes, tortillas etc.

De regionale drank Sidra (eigenlijk appelsap met wat alcohol erin) wordt van grote hoogte met een straaltje in een groot glas gegoten. Dat dien je vlot op te drinken omdat de zuurstof eruit floept. Hebben we geprobeerd, buiten Herman vonden we het niet zo speciaal. Het is heel populair hier, want je ziet veel Sidreriaś (tenten waar ze Sidra schenken, maar dus ook eten opdienen).

De koffie is - zoals we weten - uitstekend, dus we stoppen toch regelmatig voor een americano en een cafe grande con leche.

Als we weer eens wat speciaals en superlekkers tegen komen, dan rapporten we dat!

Groetjes Kees

1. js.krabben:
    2 augustus 2010
    Heel leuk om zo jullie fietstocht te volgen en me dan te laten watertanden van de lekkere inheemse gerechten en drankjes.

Veel plezier met de fietstocht, lekker eten en drinken en tot een volgende keer.

groeten, Fien
  2. agnes snippe:
    2 augustus 2010
    hallo arwoheke......

Alles oké.......geloof van wel en jullie verhongeren niet ........alles moet je proberen...dat is het leukste van een ander land....

wolter met mij gaat het prima heb jouw kleeerenkast opgeruimd...........het is toch een beetje donker weer.......kun je beter maar bezig zijn.

aly uit de polder heeft gebeld houdt zondag de verjaardag neem aan dat je dan nog niet terug bent. ga waarschijnlijk met erwin daarheen.......doe allemaal voorzichtig Kees fietst even niet .........zoals ik begrepen heb....Goed naar je lichaam luisteren dat is belangrijk.....
    Veel plezier metelkaar en ik volg de weblog.

hartelijke groeten aan iedereen en een dikke kus voor mijn maatje agnes
  3. bertha en jan:
    3 augustus 2010
    Zijn jullie daar om culinaire reden of om een sportieve? Wij leven met jullie mee bij alle inspanning en wensen allen nog veel plezier;
    we doen vooral de groeten aan Wolter en Herman en hopen t.z.t. de verhalen uit eerste hand te horen.